Nikt chyba na przestrzeni wieków nie był tak doskonałym uosobieniem prawdziwego geniuszu jak Leonardo da Vinci. W samym sercu włoskiego renesansu - Florencji Medyceuszy i Mediolanie Sforzów - Leonardo zgłębiał samotnie różne dziedziny sztuki i nauki, dokonując odkryć, któe zadziwiły świat. Nieustannie eksperymentował, wykorzystując efekty swych studiów w rysunku i malarstwie. Pozostawił po sobie arcydzieła, będące inspiracją dla twórców wszystkich epok, zachowując jednak tajemnice swego życie i niezrównanej myśli.
Czy jest możliwe, aby jakikolwiek pomysł Leonarda da Vinci został przemilczany i nie znalazł kontynuacji w historii? Przykład violi organista potwierdza, że jeszcze nie wszystko, co jest związane z Leonardem zostało odkryte, docenione i należycie zrozumiane. Toskański geniusz wspaniałomyślnie pozostawił nam możliwość ciągłego odkrywania jego licznych tajemnic.Zapraszamy do odkrycia książki Sławomira i Magdaleny Zubrzyckich, którzy przybliżają postać Leonarda da Vinci jako wynalazcy violi organista. Zubrzycki na podstawie prac Leonarda, Hansa Heydena, oglądając dawne rysunki, instrumenty stojące w muzeach sam zrekonstruował po 500 latach ten ciekawy, niecodzienny instrument. O pomyśle renesansowym, o tworzeniu, o trudnościach, i wreszcie o wskrzeszeniu violi organista - o tym jest ta książka.Dodatkowym walorem jest płyta DVD zawierająca film wyprodukowany przez autora poświęcony damom Leonarda. Tę książkę trzeba przeczytać, film obejrzeć i zachwycić się postacią renesansowego twórcy Leonarda i krakowskiego twórcy, muzyka, pianisty i konstruktora violi organista. Niech brzmi muzyka!
UWAGI:
Płyta DVD zawiera film dokumentalny pt. Damy Leonarda da Vinci. Bibliografia na stronach 297-299. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jest rok 1490. W zamku Sforzów w Mediolanie Leonardo maluje portret. Zasłony w pokoju są zaciągnięte. Modelka siedzi na krześle. Ma 17 lat i spodziewa się dziecka. Nigdy nie wyglądała piękniej niż teraz: szczupła, w czerwonej sukni ze złotym haftem, na lewej ręce trzyma białe zwierzątko, a prawą głaszcze jego futerko. Skrzypnęły drzwi. Wpadający promień światła podkreśla porcelanową bladość skóry dziewczyny. Modelka odwraca nagle głowę do tyłu. W jej ciemnych, dużych oczach maluje się ciekawość i inteligencja. Kogoś wita? A może z kimś się żegna?Była kochanką Ludovica Sforzy, przyszłego księcia Mediolanu, jednego z najpotężniejszych ludzi renesansowych Włoch i uznaną poetką.Ta książka to nie tylko opowieść o niezwykłej kobiecie z obrazu. To również historia jednego z najbardziej pożądanych dzieł sztuki na świecie. Jego dzieje nierozerwalnie splecione są z Polską. Obraz był ukrywany przed zaborcami, potem w sensacyjnych okolicznościach wywieziony z kraju podczas powstania listopadowego. Po wybuchu II wojny światowej ukrywany przed Niemcami. W swych kolekcjach chcieli go mieć Herman Goering i Adolf Hitler. Po 1989 roku Dama dalej prowadziła burzliwe życie, kontrowersje wzbudzały jej liczne zagraniczne podróże i sprawa jej zakupu przez państwo polskie.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 377-384. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Leonardo głosi coś więcej niż tezę, że malarstwo opiera się na naukach ścisłych; ono samo jest narzędziem poznania i posuwa naprzód naszą wiedzę o świecie. To przekonanie stanowi najistotniejszą treść i podstawowy wątek myślowy teorii sztuki Leonarda. Stwierdzając, że wiedza, intelekt bezwzględnie konieczne są dla malarza, twierdzi zarazem, że jego aktem poznawczym, jego właściwą domeną jest dopiero realizacja, ?działanie godnością znacznie przewyższające wymienione rozważania i wiedzę". Te słowa, przyznające prymat faktowi artystycznemu nad wszelkimi spekulacjami, stanowią jakby wyzwanie rzucone uczonym i humanistom owej epoki przez człowieka, który nazywał siebie omo senza lettere. Traktat o malarstwie oprócz wskazówek "warsztatowych", praktycznych, zawiera również uwagi natury ogólnej, dotyczące etyki, postawy, sposobu życia artysty, sposobu studiowania oraz sądów artystycznych. Uwagi te, ujęte w lapidarną, piękną formę, zachowały trwałą aktualność i dowodzą, że Leonardo uważał malarstwo nie tylko za sprawę intelektu, ale i charakteru. (Maria Rzepińska)
UWAGI:
Bibliogr. s. 557-572. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jest rok 1504, znajdujesz się we Florencji. Odbywasz praktyki w pracowni Leonarda da Vinci! Podpatrujesz, jak twój mistrz wymyśla niesamowite maszyny, i poznajesz jego mroczne sekrety. Odkrywasz, jakim jest geniuszem i jak wielu jest wokół niego zazdrośników.
Każdy problem, który trzeba rozwiązać, to okazja do odkrycia faktów o świecie Leonarda da Vinci, sztuce i historii.
Nowa seria unikalnych przygodowych książek paragrafowych, w których czytelnik decyduje, co się wydarzy i jak potoczą się losy bohaterów.
PRZEZNACZ.:
Wiek 9+.
UWAGI:
Na okładce: Książka paragrafowa.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni